субота, 12 грудня 2015 р.

“DevBattles” – Нове слово у сфері IT від тернопільських розробників.

Ще минулоріч вийшов у світ IT-проект, розроблений програмістами із Тернополя. 
Ресурс має назву “DevBattles”. Імена розробників:  Любомир Вітоль Та Олександр Бережник. Це молоді хлопці, у нещодавньому - студенти, котрі наразі працюють над своїм проектом, вдосконалюючи його. 

У атмосфері розвитку та інновацій вдалося поспілкуватися з розробниками у їхньому офісі в Тернополі.

-                              Любомире та Олександре,  ваш проект DevBattles стартував 15 квітня 2014 року, так?

-Любомир -  Взагалі- то 4 квітня. Адреса сайту була зареєстрована трішки швидше, але групу в соц.мережах «Вконтакті» та «Facebook» створили 4 квітня.

-                               Багато вже знають про ваш проект, особливо людей, котрі є безпосередньо у сфері IT, але чи можете розповісти кілька слів читачу, котрий можливо вперше почув про вас.

-Любомир – В більшості проект призначений для того, аби обєднати любителів сфери IT на одному ресурсі, де люди зможуть ділитися інформацією, задавати питання, покращувати свої навички з програмування зокрема, змагатися.

У нас, наприклад, є розділ, де користувачі можуть змагатися із 16 мов програмування з усього світу. Це в свою чергу покращує навички цих людей, також на ресурсі можна шукати роботу. Спілкуватися із рекрутерами, роботодавцями, таким чином шукати собі роботу.

-Олександр – плюс, у нас є така штука, як розділ компанії, де компанії можуть собі реєструвати профілі, піаритися, публікувати вакансії, шукаючи собі працівників таким чином.

-Любомир – Також можуть вести корпоративні блоги, що у 21 столітті є дуже популярним. У нас, звісно,  не дуже, але от за кордоном – дуже популярно вести корпоративний блог від імені своєї компанії. Таким чином і компанія якось про себе говорить.

-            Тобто, на вашому сайті є блог, так?

-Любомир – Так. Кожен бажаючий, може створити на нашій платформі свій особистий блог, чи якщо це компанія – може вести свій корпоративний блог. Таким чином усі діляться інформацією між собою. Плюс, ми не беремо в них гроші, за публікування їхньої реклами якихось продуктів чи новин. Це добре, оскільки це дає можливість людям набувати якісь знання.

-Олександр – Плюс, у нас є ще така штука, що якщо хтось опублікував про компанію, яка у нас вже реально зареєстрована, то система сама підтягує цю новину, і юзери(користувачі прим. авт.) можуть побачити, що пишуть люди про цю компанію.

-             Це якимось чином система відгуків?

-Олександр – це як новини, є ще окрема система анонімних/не анонімних відгуків. Тобто, даємо повну інформацію про компанію.

–             З початку вашого проекту, що змінилось, які нові функції з’явились? Чи продовжуєте розвивати проект?

-Любомир – Постійно розвиваємось. Дизайн, наприклад – це вже третій на теперішній момент. Дизайн головної сторінки – це вже 5-та версія. Ми вже дуже багато чого переробили, постійно доробляємо щось нове, не стоїмо на місці.

-Олександр – Зараз проект якщо зупиняється і стоїть на одному місці, то або він знайшов якусь «золоту жилу», або всього-навсього він помирає.

            Тим більше це IT – сфера, де кожного дня є інновації.

-Любомир – так, навіть, до прикладу, взяти “Facebook” – ресурсу вже 9 років, він далі еволюціонує, постійно розвивається, робить якісь нові сервіси, в середньому раз у квартал можемо бачити якісь певні зміни у ньому, якісь мінімальні зміни дизайну. Зазвичай, те що людина бачить візуально – це практично дуже маленькі зміни. Зазвичай в таких проектів, як от Google, Facebook, чи у нас – зміни відбуваються так, що людина практично не бачить. Це все робиться на логіку. Це швидший сайт стає, наприклад, або додаткові функції, які людина не бачить, наприклад, от у нас написано навіть такий алгоритм, - якщо людина добавила певну статтю в щоденник, і, щоб ми самі цю статтю не добавляли, не тратили свій час, в певну годину алгоритм сам публікує цю статтю у стрічку в Facebook. Таким чином кожен великий продукт, якщо не розвивається – помирає, у них нема виходу.

–             Ваш проект запустився вже більше півтора роки тому, чи святкували річницю?

-Любомир – ні, зовсім. Ми просто працюємо, доробляємо, дорозвиваємо. Не хотіли розслаблятись. Хоча я вам скажу так - У наших регіонах це трошки важко користувачу, людині пояснити, що у нас ось такий проект, який робить це, це і це. В нас зазвичай люди звикли там сидіти у фейсбуці чи контактах, гортати стрічку, дивитись на котиків і все. Навіть якщо брати тих самих індусів, вони навіть економічно гірші від України, але вони більше чимось цікавляться, вони заходять до нас на сайт, розпитують. Ми приблизно 3-4 повідомлення у тиждень отримуємо, щоби ми взяли індуса на роботу, вони навіть по декілька повідомлень інколи в день буває, що вони пишуть: «А візьміть нас на роботу, а я готовий працювати навіть за маленьку плату, але я буду вам допомагати після роботи». А в нас, до прикладу, рік тому проводилася конференція тут у Тернополі, ми виступали на ній, і в нас люди питають: А що у нас в Тернополі взагалі таке робиться?. На мою думку, у нас люди менш ідейні. Вони так - більше погортати стрічку Вконтаткі, якісь котики подивитися, в ютубі подивитися. А от наприклад американці, вони дуже цінять свій час. Вони можуть: «Так, ага - тоді я можу подивитись котиків у ютубі, - обмежений час, там півгодини, -  А все інше я потрачу на це і на це”.
-              Любомир, ти сказав, що є от така проблема, що люди не надто обізнані, а в порівнянні от зараз наприклад, чи бачите різницю?

-Любомир - Зараз, от я ще так трошки до попереднього. Якщо буде наприклад таке питання – на яких версіях у нас є сайт? У нас є російська і англійська. Хоча спочатку була тільки українська і російська, але зробили російську і англійську тому, що українці практично не заходили. Навіщо робити продукт, якщо ним ніхто не користується. І от у нас зараз є російська і англійська версія сайту, і ми дуже часто чуємо таке:  “О , ви не підтримуєте українську мову, ви там москалі, ну там різні такі речі.”

-              а ви забрали українську локалізацію вашого ресурсу?

-Любомир – Так, ми забрали, тому що кожну мову потрібно по-своєму підтримувати, а це також лишні витрати часу, а навіщо підтримувати те, якщо самі навіть тернополяни не шукають на цій мові, не користуються цією мовою в мережі. От навіть якщо взяти середньостатистичного програміста, він навіть на російській не шукає – він заходить на англійській. І таким чином ми зауважили, що коли ми зробили англійську і російську версії сайту – нас значно більша кількість користувачів почала заходити з України і Росії.

-Олександр – навіть як порахувати, - Росія не такі були активні, як наприклад США . Виходить, що англійський ринок у нас більш живіший навіть, як український.

-Любомир – плюс, ми спілкуємось із людьми такого рівня, які вже працюють довший час у сфері ІТ, з якимись проектами – ми одразу від них чуємо.: Ага, яка у вас локалізація?”-  Ми кажемо:Aнглійська і російська.” - Ага, ну російська – неважливо, але англійська те, що є – дуже добре. Їх навіть не цікавить російська версія, вони не надто цікавляться країнами СНД. І в межах бізнесу – це у певній мірі погано.

-             Олександр, Любомир, скажіть ще таке – От ваш проект, як ви вже говорили, що більше півтора роки тому відкрився – скільки тривала підготовка і взагалі, як виникла ідея цього проекту?

-Любомир -  виникла ідея в тому, що ми сиділи просто в гуртожитку, і подумали - а чому би й ні? Є багато ресурсів, які, в принципі, подібні до функціоналу нашого сайту. Наприклад, є форум(запитання-відповіді), є «Habrahabr», який працює на країни СНД, де люди також можуть опублікувати свої статті. Є певні також біржі роботи. І ми собі подумали – а чому б це все взяти і не обєднати в щось одне. І таким чином виникла ця ідея обєднати всі сервіси в щось одне, велике, де люди можуть заходити, обмінюватись інформацією, ділитися. Але в нас ще фішка є самого сайту в тому, що в нас користувачі так би мовити грають, діляться якоюсь інформацію, і за це все вони тримають віртуальні бали, «devpoints». І таким чином ці «devpoints» вони можуть використовувати в грі столах. Наприклад, у нас люди змагаються, все відбувається в режимі он-лайн, щоб більше зацікавити аудиторію – користувачі ставлять ці віртуальні бали – це не гроші реальні, це не покер, це просто користувачі ставлять ці віртуальні бали, і таким чином хтось виграє, хтось програє ці бали. Але у користувача є мотивація покращити свої знання і грати в подальшому.

-              Олександре, чи маєш щось додати?

-Олесандр –  Дивись, як все було, на «хлопський розум». Років вже десь два тому сиділи ми в гуртожитку. І шо студентам зазвичай робити? Шось гратись не дуже хотілось, хотілось шось кодити(програмувати), от і виникла така ідея. Сиділи і багато кодили всього-навсього. На пари не дуже хотілось ходити. І я тобі скажу на таких проектах дуже сильно себе прокачуєш(покращуєш вміння) – навіть як програміст, свої якості характеру прокачуєш також. Просто всього-навсього проектів хороших є багато, але люди починають шось робити і через місяць у них згасає мотивація, на кшталт - гроші не потекли рікою. І закидають це діло. А проект міг принести дуже великі гроші, просто всього-навсього люди полінилися там півроку попрацювати нормально. І от, думаю, що в Тернополі навіть таких проектів штук пять назбирається, що могли шось тай принести, піти далі.

-              На кого орієнтований ресурс, на досвідченого «айтішника», чи також знайдеться місце початківцю у цій сфері, котрий хоче розвиватись?

-Любомир - В більшості - це навіть і є для новачків, в принципі, щоби новачки заходили і змагались. От наприклад розділ столи, що у нас є – він якраз і призначений для новачків. Щоби вони змагалися, покращували свої навички, знову і знову грали.
-Олександр– наприклад, зайшов кодер(програміст) такий нулячий(без досвіду)  і шось там пробував. Зайшов, починає грати у стіл:  «А, це знаю, це не знаю, це знаю». І тут він програв, другий раз програв, третій раз виграв. І тут пішов азарт. І він дивиться, що він не знає, і відразу починає гуглити, шукати.

-              Ці завдання, це ви розробляли?

-Любомир – початкові питання в більшості ми брали з тестів універу, перекладали, деякі дописували самі. Приблизно половина суто наших тестів.

-              Тобто, це запитання, чи теж ігри?

-Любомир - це в тестовому режимі, це просто так як змагання. Як це відбувається – наприклад, ти заходиш, створюєш стіл на 20 запитань, умовно. Компютер генерує автоматично з певної категорії, наприклад з HTML - 20 запитань автоматичо і, наприклад, ти створив стіл – я підключився до тебе з Америки, він наприклад з Японії. Ви в режимі он-лайн всі граєте, суто один цей стіл. На перемогу. Наприклад, я поставив 5 “devpoints”, ти поставив 5 “devpoints”, Сашко поставив 5 “devpoints”, і якщо ти виграв – отримуєш 15. Але суть у тому, що ти покращуєш свої знання. І у мене є мотивація, навіть якщо я програв, є мотивація йти далі, змагатися, тому що я сьогодні програв, завтра програв, а післязавтра виграв. Ось таким чином.
 Цей розділ виник в тому, що я в університеті ніколи не міг добре здати тести, чесно - я їх завжди здавав дуже погано, і коли навіть закінчував університет, то за мене екзамен здавав один хлопець, ну я просто йому робив лабораторні, а він здавав за мене тести. Тому що, якби їх я не здавав, все одно вони мені якось погано здавалися. На мою думку там є багато дуже не правильних відповідей, які навіть, в інтернеті не знайдеш.  А от суто наші «столи» - вони цікавіші тим, що ти змагаєшся не з комп’ютером - ти змагаєшся з реальними людьми. Це перше. А друге – ти сам можеш формувати базу даних запитань. Наприклад HTML, ти маєш такі-такі знання, але таких питань наприклад у нас в базі нема. Ти просто добавив це питання, воно згенерувалось на модерацію(перевірку), а ми побачимо, що дійсно, гарне питання. Ми його редагуємо, а ти за це також отримуєш віртуальні бали.

-              Чим особливий з-поміж інших ваш проект, оскільки, звісно, у цій бізнес-комірці є також інші ресурси?

-Любомир - Ми, якщо чесно - порівнювали ринок, суто таких самих площадок немає. Ми оцінювали, шукали. Наприклад, з пошуку роботи є подібний “Linkedin”. Так, він вже існує, він вже доволі давно. Але він дуже незручний рекрутерам. Оскільки потрібно заплатити близько 200 доларів за «преміум пакет». Тобто, якщо порахувати окремо кожен розділ нашого ресурсу, - то так, є схожі. Якщо ж з скласти докупи – то ні. Пісочниця – “Habrahabr” - розділ питання-відповіді. обговорення – схожий американський ресурс «Тake overflow». Він також доволі популярний. Наприклад змагання, столи – в режимі он-лайн – немає аналогічних. Подібні – є. Але там ти змагаєшся з комп’ютером – називається – “Codefights”.

-              Олександре, чи маєш щось додати?

-Олександр – вважаю, що наш ресурс може бути особливим тим функціоналом, який ми зробили. Тому що є різні сайти, наприклад той самий Linkedin. Ми ж постаралися зробити так, щоб спростити роботу рекрутера по максимуму. Різні фільтри при пошуку роботи. Доречі, так є, що люди будуть йти до якіснішого сервіса, але не дуже розрекламованого, аніж навпаки.
-Любомир – доречі про піар. Не будемо дуже хвалитися, проте у нас близько 6000 підписників Вконтакті, 18000 вже у “:Facebook. Ми ще багато маємо підписників у різних генераторах новин, наприклад американських. У все це ми вклали – 0 доларів. У просування ми не вкладали коштів.

–             Тобто,всю вашу маркетингову стратегію очолювали соц.мережі.

-Любомир - Тут не можна сказати, що все. Приблизно 70 на 30. 70 – Це всі соц.мережі, які є. А 30 – це від того, що хтось з кимось поділився, сказав, що от, класний цей ресурс. І люди заходять, реєструються, пишуть нам відгуки, якщо щось із проектом не так. Ну відгуків ми отримуємо дуже велику кількість.

 –            Над чим наразі триває робота? І чим можете поділитися?

-Любомир – зараз йде робота над промо-роликом, який буде висвітлюватись на головній сторінці при реєстрації, коли користувач заходить на сайт. Також йде робота над головною сторінкою, новою, це вже шостий дизайн(сміється). Також спрощення функціоналу самого коду. Щоб пришвидшити роботу власне самого ресурсу. Тому що в Америці він працює дуже швидко, а у нас повільніше. Сервер знаходться там, і поки сигнал сюди добіжить – трошки довго. Самим важко це все робити, от промоцією самі займаємось, код пишемо теж самі. Шукаємо нових партнерів, котрі би хотіли з нами співпрацювати. Ведемо переговори з українськими ІТ-рекрутинговими компаніями. Тому що на американські компанії наразі доволі важко вийти.

-              Олександре, з кого складається ваша команда?

-Олександр -  Вся команда зараз сидить перед тобою(сміється, оскільки сиділи лише Любомир та Олександр). Також маємо акціонера – людину, котра має свою частку у нашій компанії, і орендує нам офісне приміщення. Наразі плануємо розширювати команду.


Бесіду провів Станіслав Горохівський

Немає коментарів:

Дописати коментар